Quad - chłodzenie pojazdu

Quady cieszą się coraz większą wyciągarki  popularnością. Jeżdżąc takim pojazdem trzeba wiedzieć o konstrukcji nieco więcej, między innymi o chłodzeniu tego pojazdu. Musi one działać skutecznie, by silnik nie uległ zniszczeniu. Wprowadzenie quadów do sprzedaży to lata 80-te, gdy systemy chłodzenia były już całkiem dobrze rozwinięte. Dlatego do quadów szybko wprowadzono nowoczesne chłodzenie cieczą a tradycyjne chłodzenie powietrzem pozostawiano jedynie do mniejszych silników i pojazdów o charakterze przeprawowym. W quadach stosuje się dwie podstawowe formy chłodzenia: Chłodzenie powietrzem Chłodzenie quada powietrzem stosowane jest najczęściej w pojazdach o mniejszych silnikach i niższej cenie, gdyż taki układ jest tani i obniża koszty produkcji pojazdu. Chłodzenie opiera się na przepływającym przez żeberka silnika powietrzu, które pojawia się przy ruchu pojazdu i chłodzi silnik. Obsługa nie jest tutaj potrzebna, trzeba jedynie dbać o czystość żeberek. Zaletą takiego chłodzenia jest jego niższa cena i brak koniecznej obsługi. Jednak mamy więcej wad, które wiążą się z awaryjnością silnika, która może się pojawić ze względu na niewydajne chłodzenie. Przede wszystkim w takim układzie, gdy jedzie się wolno przez grzęzawisko strumień powietrza może być za słaby, by chłodzić silnik i dojdzie do przegrzania. Poza tym nagłe ochłodzenie cylindra może doprowadzić do tego, że powiększony tłok doprowadzi do jego rozerwania. Chłodzenie cieczą Chłodzenie cieczą jest powszechnie wykorzystywane praktycznie przy większości quadów. Charakteryzuje się dużą skutecznością, dlatego właśnie jest tak chętnie wykorzystywane. Specjalny płyn pompowany przez chłodnice do silnika przez specjalne kanaliki w cylindrze doprowadza do chłodzenia poszczególnych elementów. Po nagrzaniu wraca do chłodnicy, gdzie jest studzony i na nowo wykorzystywany do chłodzenia układów. Taki układ chłodzący trzeba obsługiwać dbając o ilość płynu chłodzącego, jego wymianę po około dwóch latach, gdy nie jest już skuteczny i odpowietrzanie całego układu. Zaletą układu jest jego skuteczność oraz fakt, że przy takim układzie zdecydowanie rzadziej pojawiają się awarie silników. Natomiast do wad, trzeba zaliczyć trudniejszą obsługę, która wymaga nieco zaangażowania oraz wyższe koszty. Trzeba również uważać w czasie jazdy, by nie doprowadzić do zniszczenia układu, który składa się w tym przypadku z większej ilości elementów. Ostatecznie jednak chłodzenie cieczą zdecydowanie przeważa nad chłodzeniem powietrzem.chłodnica - część do quada